Sunday, May 31, 2015

Dilema nak bawa stroller

XpReSsEd bY Hayatie Hashim at 7:24 AM
Wah2..gila sangap nak update blog sekarang..uwahhh. Diam tak diam dah hari ke3 cuti persekolahan bermula. Mesti ramai yang merancang macam2 aktiviti kan. Rentetan dari entri buat passport azra haritu, mesti dah bajet yang kami sekeluarga akan bercuti keluar negara kan..hihi..

In fact sebenarnya ini lah pertama kali kami anak beranak  nak pergi berjalan-jalan luar dari Malaysia. Takdalah jauh mana pun, untuk warm-up dulu kami sekeluarga akan bercuti selama 5 hari ke Hongkong Disneyland dan Guangzhou China.

Percutian kali ni bukan melalui agensi. Semuanya kami booking sendiri-sendiri sahaja. Kebanyakan akak ipar saya yang uruskan. Ohh kami pergi sekali dengan famili akak ipar, kira 10 kepala lah semua skali. 

Tentatifnya, kami akan terbang ke Hong Kong dulu selama 2 hari disana.  Cadangnya memang nak melawat ke Disneyland lah dan sekitar2nya kot. Selepas dua kami akan menaiki train dari HK ke Guangzhou pula. Dan menghabis masa disitu sehingga hari ke5 terus pulang ke Malaysia.

Wahh, saya memang macam2 perasaan ada ni. Lagi2 sebab nak bawa Azra sekali kan..so banyak benda la nak kena fikir. Fuh nasib baik fully breastfeed kan so satu perkara dah setel takyah pening2 nak bawa susu bagai huhu! 


Now, perkara kedua yang jadi dilema samada nak bawa stroller siap2 atau cukup sekadar Babywearing sahaja dengan Soft Structured Carrier (SSC) ? Antara yang menjadi dilema saya adalah kasihan azra yang takkan nak duduk dalam carier seharian kan. 

Biasanya saya babywearing azra time jalan2 bila dia merengek taknak duduk stroller. Bila dah tertidur saya akan letakkan dia dalam stroller pula..

Saya tahu boleh sewa stroller masa kat Disneyland tapi macam2 plak kerisauan yang bermain dikepala antaranya dari segi kebersihan la. Takut lah dengan benda2 berjangkit ni. Eh poyo plak tibe2 kalau gitu baik toksah masuk terus tempat2 theme park ni..ehehehe!

Perkara kedua yang dirisaukan pula sebab kami akan bergerak menaiki train untuk ke Guangzhou nanti. Saya khuatir keadaan dalam train maybe sesak ke etc yang akan menyukarkan lagi kami nak mengusung stroller dengan beg lagi.


Dari segi berat stroller memang saya tak menjadi hal sebab Aprica Karoon ni jenis light weight 3.6kg je beratnya..cuma bila fold dia tidak compact..standard fold sahaja. Bukan umbrella fold atau ala2 yoyo zen punya fold. Jadi nak mengangkat tu memang tak berat cuma sizenya sajalah yg menjadi kerisauan..

Bila saya gugel blog2 orang yang melancong dengan baby ni kebanyakan bawa stroller sendiri siap yang gedabak2 pun gigih angkut..huhu. Tu yang buat saya dilema lagi tu.

Antara pilihan yang difikirkan adalah tak payah bawa stroller, kalau terdesak sangat perlukan stroller..beli je kat sana yang murah2ke? Huhu





9 comments:

Emmy said...

Yati, apa kata sewa dr sini yg jenis bole lipat compact tu? Beli kat sana pun ok juga....

Hayatie Hashim said...

Emmy..dah survey yoyo zen tp berat, sanggup lagi angkut aprica ni walau x compact .huhu! Dilema juga..nak cari seringan aprica tapi compact..haha ngade btol :D

dorsett pink said...

jbk

dorsett pink said...

based on my experience.. saya dah travel ke luar negara dengan baby and dalam negara dengan baby jugak..

better bawak stroller and ssc ..
sebab nya.. tak kan baby nak duduk dalam ssc seharian (dari pagi sampai ke malam), dah la kita asyik berjalan jer.. baby pun penat... bila penat, dia nak duduk dalam stroller and kalau nak tido pun, lebih selesa tido dalam stroller...

SSc tu penting bila tiba tempat yang bersesak dengan orang macam nak naik train ker atau kat station bas ker.. kat train station ramai sangat orang, sebab hongkong and china over populated, jadi lift sentiasa sesak, dan u terpaksa naik tangga..

dorsett pink said...

btw, u punya stroller and ssc sama macam saya punya. saya pun pakai aprica (warna lain la) and ssc sebijik macam u punya (ergo original - star galaxy)...

hehe

Hayatie Hashim said...

Dorsett pink: thankyou for sharing dear..

Hayatie Hashim said...

Ooo ye? ;) ..bestkan aprica ni..mmg light weight betul..ergo i tu organic dandelion ..dari jauh mmg mcm start galaxy sbb kaler grey dia sama :)

Iela Fazielah said...

sy kalau berjln....xpernah gi luar negara bwk baby..tp stroller tu wajib ada.... biar baby selesa....tp kalau boleh bwk la stroller yg compact n lightweight mcm mclaren....kalau lipat pun nampak nipis je dr yg besar2 ni...

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Post a Comment

 

My 'xCLuSiVeLy XpREsSiNg' Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea