Sunday, October 27, 2013

Entri khas - Cerita Plaster Ceiling

XpReSsEd bY Hayatie Hashim at 10:54 PM
Rentetan dari entri 'Cerita Plaster Ceiling- Gambar Sebelum' ini, saya banyak sangat dapat e-mail pasal plaster ceiling dan wood flooring dari entri progress renovation yang lepas. So saya decide untuk buat entri khas pasal plaster ceiling  dan wood flooring ni. Memandangkan kebanyakan entri yang lepas banyak pic-picnya yang masih dalam fasa work-in-progress kan. 

Masa tu tak banyak gambar yang complete. Jadi ramai plak yang tertanya-tanya saya berapa banyak ruang yang saya buat plaster ceiling berserta kosnya. Letih gak nak explain satu-satu. Jadi, dalam masa beberapa hari ni saya akan up entri khas pasal ni untuk rujukan sesiapa yang berminat.

Secara keseluruhan saya buat plaster ceiling dan cornice ni untuk satu rumah kecuali dapur dan bilik sahaja..hehe! Kos keseluruhan adalah sebanyak RM3700. Ramai gak yang mintak nombor contact tu tapi tak baca betul-betul kat mana lokasi rumah saya ni kat mana, jadi saya dapat e-mail serata negeri nakkan nombor dia. Sebab rumah saya di Parit Besar, Batu Pahat so kontraktor plaster ceiling pun mestilah dari Batu Pahat juga.

Ok jom layan ruang mana yang ada dibuat plaster ceiling..

 Untuk ruang tamu ni ada dua jenis design iaitu L box plaster ceiling (light through), saya pilih yang gini je simple dan satu ruang bulat tengah tu untuk kipas atau lampu chandelier ke.

Yang jenis petak-petak ni adalah diruang pintu masuk pula. Dia kira RM80 untuk sepetak ni. Saya letak lampu jenis downlight je mula-mula ni. Tak sempat nak pikir lampu deco yang lain. Tapi now macam nak tukar lampu deko yang berjuntai-juntai skit kat petak-petak tu. Agak-agak serabut tak? tak habis-habis nak perabis duit je...heheh!

 Lepas tu, jenis yang sama juga kat dalam bilik tidur utama tapi takda bulat tu. Saya pilih yang ada curve skit kat area dinding feature tu. Kalau perasan, dah ada lampu simpan saya masih lagi letak lampu downlight kat dalam dia. Sebabnya tak larat weh nak on lampu simpan tu 24jam, manyakkk kareenn! Kalau kat hotel leh la ekeke! So kalau time ada tetamu jer baru pasang.hehe! Lampu simpan tu jenis Fluorescent ada 10 batang lebih kurang, bayangkan berapa puluh watt sekali On. Lampu downlight tu mentol jenis LED baru berapa watt je..huhu! So konsep nak cantik punya pasal lagi!

 Jenis Lbox juga cuma pattern  lain skit, untuk family hall diatas.

Yang ni design plaster ceiling untuk ruang makan. Sebenarnya yang saya nak jenis with light through juga macam yang kat atas-atas tu tapi jenis bulat. Tup-tup dia buat camni. Hmmm tapi lama-lama pikir ok jugak sebab jimat skit elektrik. FYI design yang jenis light through ni  consume lebih banyak penggunaan elektrik, cantik memang cantik kan huhu!

Lagipun bila dah extend nanti ruang ni akan kosong je, sebab meja makan tu dah pindah ke dapur. So kat sini boleh lah saya letak lampu chandelier berjuntai-juntai tu..hahaha! Kopak duit lagi nanti tu...

 Untuk setiap bilik, kitorang buat jenis simple cornice je,yang ni add on masa diorang nak setel buat kerja masa tu. Kontraktor tu kautim bagi RM200 untuk setiap bilik. Jadi kos keseluruhan untuk plaster ceiling rumah saya, dia kira secara Lump Sum RM3100 (ruang tamu, bilik utama, ruang makan, ruang family atas)+RM200(cornice)x3bilik=RM3700

Overall, saya rasa kos yang paling murah yang pernah kitorang survey. Even masa saya pergi HOMEDEC tu hari pun saya tengok mahaiinya. Untuk jenis kat Lbox mcm kat ruang tamu saya tu pun depa dah quote RM2k++ huhu! Tu belum masuk ruang-ruang yang lagi...

Untuk yang plan nak masuk rumah baru tu, kalau ada bajet nak buat plaster ceiling, buatlah dulu untuk semua tempat sebelum masuk rumah yer. Sebab kalau tak compom satu rumah berhabukk! Tak larat nanti nak tutup sana-sini.

Bagi yang area Batu Pahat dan Johor yang nak nombor plaster ceiling ni boleh e-mail saya dahulu... :)

Jemput join group kaki deco saya di FB (Kelab Kaki Deco)
https://m.facebook.com/groups/1151873334841224?ref=bookmarks

101 comments:

cik hani said...

alhamdulillah..canteknya siling rumah akak..

Rizziela said...

cantik..sy pun rasa mcm murah..blh share buat dengan contractor mana tu

Aty_Fared said...

Memang muraaaaaahhhh...umah I yg cooet kecik tu design biasa2 I survey ruang tamu smpai dapur sahaje rm 3.5k tau...plng murah...eerrr cer u tanyer kn die..ley tak die buat kat rawang....ckp la I nyer kmpung kat situ2 gak....hahaha. ... dengn harapan....ngeeee

Hayatie Hashim said...

Cik hani: tq ♥ simple je design ni..

Rizziela: Kontraktor Batu pahat juga..

Aty: adeh..garu pale sat mikior bp-rawang.. *bajet kontraktor lak..haha!

rlongbomba said...

terima kasih atas perkongsian, kami suami isteri minat baca entry2 macam ni... jangan jemu berkongsi maklumat yek. :)

Ayu Rashid said...

Wah! Cantiknya. Simple tp sgt menarik. Bestnya kalau ada rumah sendiri...

Hayatie Hashim said...

rlongbomba: no prob :) sharing is caring kan :)

Ayu: tq dear... :) insyallah tak lama lagi tu..

amirah said...

kat melaka boleh ke agaknya kontraktor ni datang ye yati? hehehe

jez said...

Terima kasih kak bagi nombor tepon kontraktor ni... jasamu dikenang..

mikamusz said...

Salam awak.. boleh tak bagi no telefon kontraktor ni?

muzliani@gmail.com
thx.

Hayatie Hashim said...

mikamusz: email sent!

Qema Fuz said...

Assalam..boleh x bg no n nama kontraktor..sy pun org bp..tq..ni emel sy:qema_katayu83@yahoo.com

Hayatie Hashim said...

qema: email sent!

Tudung ZandZ said...

Boleh bg contAct no kontraktor x... Tolong emel ke tudungzandz@gmail.com

norzita mustapa said...

boleh email no kontraktor tu. norzitamustapa@yahoo.com

Hayatie Hashim said...

norzita, tudung: email sent!

firdausRZK said...

Salam..boleh pm no kontraktor ke zurainisaid@yahoo.com tq..

eckmal said...

Boleh saya tahu cornice petak2..yg macam bentuk kayu tu ...adakah kayu atau jenis aluminium wood, boleh email pada saya no. contact tukang cornice ni : eckmal@gmail.com

Shafinaz Shauqie said...

salam...nk tnya petak2 tu kayu ke?
n bleh x emel no. kontraktor tu kt qiesha8587@gmail.com

Cute Kiddos Blogshoppe said...

salam...cat putih jenama dan jenis apa yang awak digunakan untuk cat siling?tq

Hayatie Hashim said...

Eckmal & shafinaz: petak2 tu plaster ceiling biasa..dalam tu saya lekatkan wallpaper seakan kayu ;)

Hayatie Hashim said...

Cute kiddos: cat kapur kot tp x pasti brand apa sbb upah tukang cat buat semua..

tubeslerz ez said...

Salam..sy skang ni tgh plan jgk nk renovate rumah sy.suka tgk design tu boleh emailkn sy no contractor tu ke ezquek@yahoo.com..t.kasih

jhon sunarto said...

kami pakar plaster siling, cornice, partition, boral sistem, gibsum board, fair rated 1jam - 4jam, hub kami 0162790800, 0105438658. email sunarto_jhon@yahoo.com, terima kasih

maslieza said...

Salam awak.. boleh tak bagi no telefon kontraktor ni? kfmlap@gmail.com. .tq

ns.surveys said...

Salam, terima kasih share info psl reno rumah. Boleh tak akak share contact no kontraktor plaster n lighting serta kedai flooring yang akak guna? Saya tinggal di area batu pahat juga. Thank you. nurulsyaza.surveys@gmail.com

AEISYA said...

Slm sis..boleh email x no.contractor tu

AEISYA said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Hayatie Hashim said...

Slm aeisya; boleh bagi email skali lagi..last email patut nk copy tp terhit delete lak

AEISYA said...

aisya.vgmc@yahoo.com. .

safillah said...

blh email contact no contractor tu tak? so far kerja die mcm mana? kemas n puas hati tak?

safillah said...

eila_eimen@yahoo.com pls email ya.. TQ!

hanif said...

Murah..bole tlg email no contractor tu kat saya..hanifamran@yahoo.com

hanif said...

Murah..bole tlg email no contractor tu kat saya..hanifamran@yahoo.com

Hayatie Hashim said...

Safillah, hanif: email sent!

nouri nur said...

salam just nak share emel plaster ceiling yg sangat murah...sesiapa berminat sila emel ke juliaqahmunirah@gmail.com

Mohd Kamal said...

Assalam.. Boleh sy minta tolong fowardkan no tel kontraktor tu.. Sy dari Batu Pahat juga... Sebelumnya diucapkan terima kasih... email sy : mohkam71@yahoo.com

azrifahmy azman said...
This comment has been removed by the author.
azrifahmy azman said...

Assalamualaikum puan, mohon jasa baik pihak puan untuk memberikan no contact kontraktor ini kepada saya di azrifahmy@gmail.com Terima kasih puan

Mohd Syafiq Hanis said...

Salam puan, boleh tlg email sy contact kontraktor palster ceiling ni tak di email add msh@live.com.my. Terima Kasih

amy said...

Salm boleh tlng emailkan no.kontraktor kepada saya . myaaluxsia@gmail.com.

terima kasih

l said...

Salam puan..boleh tlg emailkn no contractor to me?

abi_farah131@yahoo.co.uk

Tq :))

l said...

Salam puan..boleh tlg emailkn no contractor to me?

abi_farah131@yahoo.co.uk

Tq :))

Hayatie Hashim said...

amy, i: email sent

Hanim Mahat said...

Salam puan boleh tak email no kontraktor ceiling? Sy pun br beli rmh di batu pahat. E-mail sy hanim.edu@gmail.com. kalau puan ada no kontraktor grill pun boleh jg tlg email kan?. Sy susah nak cari org sbb duduk di melaka. T.kasih.

Epul Aizam said...

Salam puan..sy berminat dgn kontraktor ni juga...tlg email contct number n syarikat dia juga ya...area bp tq

Epul Aizam said...

epulaizam@gmail.com

Hayatie Hashim said...

hanim,epul: Email sent!

Sarah Samsudin said...

salam kak yatie, sy sedang dalam perancangan nk renovate rumah,, boleh x akak sent kan alamat, no tel kontraktor plaster ceiling area bp yg murah ni..lg 1 boleh x bg juga no tel dan alamat kontraktor yg boleh buat kc dan extent daput.. tq kak- my email : sarasamsudin@gmail.com

Hayatie Hashim said...

sarah:email sent

khalida_hanim said...

Salam, kak boleh bagi no tel kontraktor dan alamat dia saya pun nak buat renovate rumah
annem90_jb@yahoo.com.my

shekyn said...

Salam kak. Tlg send contact number kontraktor ni kt sy jugak yer. Email shekyn@gmail.com.
Tq

Laila Ramli said...

Salam.puan..mohon email ctc no utk saya juga lailahusna811@gmail.com..terima kasih byk2

Hanis Z said...

Sya nak juga contact no contractor ni. Emelkan ke haniszack@gmail.com

zalie lie said...

Salam,, sy dari batu pahat,, nak juga no contractor nie. Email sy zalie_lc@yahoo.com
Tq share pengalaman

S/U Biro Sosial Pewakas Malaysia said...

salam..nak no kontraktor ni bleh..email saya hakn2@yahoo.com

Norasikin Jais said...

Salam.. Sy mmg tgh cr kontraktor utk flooring and ceiling kat BP ni. Boleh mintak tolong akak emelkan contact die tak? Terima kasih.. Ni emel sy ; norasikinjais@gmail.com

mohd faizal said...

Assalamualaikum... bole share nombor kontraktor?
sonia082r@gmail.com
terima kasih....

mya said...

Salam boleh tak mintak no tepon kontraktor ni . Email: myiqshal@gmail.com

Hayatie Hashim said...

mya,m.faizal,norasikin: email sent

pink cute Hamper said...

Mekom akak boleh minta no telefon kontraktor email kat:miran.miranda15@gmail.com

Amiruddin Abd Koder said...

Assalamualaikum..andai tidak keberatan boleh kah kongsikan no phone kontraktor tersebut..email saya abak_alas@yahoo.com saya berminat betul dgn design n harga yang diunjurkannya..
Thanks ya

nor shamilah ahmad said...

salam sis,tlg emailkan no fon contractor yg sis bg th tu.tq

nor shamilah ahmad said...

norshamilah@ymail.com

nor shamilah ahmad said...

norshamilah@ymail.com

Shahizatul Asmida Bt. Adam said...

salam sis..boleh emailkan x details contractor yg sis guna ni pd sy?? shahariza@gmail.com

btw tq sis :)

Shahizatul Asmida Bt. Adam said...

salam sis..boleh emailkan x details contractor yg sis guna ni pd sy?? shahariza@gmail.com

btw tq sis :)

Hanum Zainal said...

Kak..bole emailkan sy no contractor tu x ..ingat nak buat plaster siling kat rumah bandar putera indah batu pahat..mmg mensurvey harga ni..mcm murah plak harga akak dpt tu.. hanumzainal@gmail.com

Hanum Zainal said...

Lupa nak ckp ..terima kasih kak.. :-)

zarith saufi said...

salam..boleh tolong email no contractor tu kat email nie.
zarithsaufi.hamdan@gmail.com
terima kasih..:)

earliany shahri said...

Send kt sy jugak earliany@yahoo.com

earliany shahri said...

Send kt sy jugak earliany@yahoo.com

Hayatie Hashim said...

Hi folks..if you want the contact number ..do email me first at hayatiehashim@yahoo.com so that i can reply directly to you..thanks and have a nice day ;) 

Penyelamat Dunia said...

Kami ada menyediakan kerja-kerja memasang PLASTER CEILING, WIRING, CAT RUMAH, RENOVATE BILIK AIR, TABLE TOP DAPUR DAN LAIN LAIN. Hubungi Azhar 0179366310

zaiton bilal said...

Email.contact.pun..
Yanie_sweet87@yahoo.com

myra emyra said...

Salam sis..murahnya kos plaster siling umh sis..rm3700 tu hrga trmasuk brg atau harga upah sahaja..

myra emyra said...

Salam sis..murahnya kos plaster siling umh sis..rm3700 tu hrga trmasuk brg atau harga upah sahaja..

Ayuu said...

Assalam. Boleh tolong emelkan no kontraktor ke emaginasi@yahoo.com.my ? Tq

daie said...

Salam.. boleh x emailkan no kontraktor plaster silig ni kat saya. daai.tengasresources@gmail.com
Dah pnt tnye org lain. Smua mhl2 gila2

Hayatie Hashim said...

Salam semua..boleh email saya terlebih dahulu di hayatiehashim@yahoo.com untuk memudahkan saya reply berserta nombornya ye ..thanks in advance ;)

Izhar said...

puan, mohon emel sy : che.izhar@gmail.com
terima kaseh :)

Amir renovation said...

Assalamualaikum tuan/puan. Sy membuat keje2 ubah suai rumah dan pejabat.jenis pekerjaan sy,memasang tile,plaster siling,wayaring,plumbing,waterproofing,buat porch,sambung rumah,buat pagar,vinyl floor dan wallpaper,landskap dan kolam hiasan,grill dan owning,dan keje civik lainnya.terbuka untuk kawasan bangi,kajang,putrajaya,serdang,puchong,cheras,kl dan sekitarnya,bndr sri putra,nilai dan sepang.hubingi sy di no 0192945175 or wssp 01129110298. Tq

AiSya SuKiR said...

Salam..bole emailkan contact number contractor tu
noraisah@ptptn.gov.my

amira ismail said...

Assalamualaikum...cantik rumah sis...boleh email sy alamat cntractor ni..amira.ukihtan@gmail.com..
Mekasih sis....

Amir renovation said...

Assalam tuan / puan .sy membuat keje2 ubah suai rumah dan pejabat..seperti mnyambung rumah.plaster siling,pasang tile,buat porch,wayaring,plumbing,pagar dan autogate,vinyl floor,wallpaper,waterprofing,grill,landskap dan kolam hiasan.terbuka untuk kawasan bangi,kajang,serdang,putrajaya,bndr sri putra,sepang,nilai,cheras,puchong,semenyi dan kuala lumpur.hubungi sy d no 0192945175 atau wssp sy d no 01129110298

Amir renovation said...

Assalam tuan / puan .sy membuat keje2 ubah suai rumah dan pejabat..seperti mnyambung rumah.plaster siling,pasang tile,buat porch,wayaring,plumbing,pagar dan autogate,vinyl floor,wallpaper,waterprofing,grill,landskap dan kolam hiasan.terbuka untuk kawasan bangi,kajang,serdang,putrajaya,bndr sri putra,sepang,nilai,cheras,puchong,semenyi dan kuala lumpur.hubungi sy d no 0192945175 atau wssp sy d no 01129110298

Cikgu Liza said...

As salam...tq atas prkongsian ni...cntik dn murah hasilnya....boleh emailkn sy no tel nya....tma ksh ye....
sabrinazulkeflee@gmail.com

mimi said...

as salam sis, saya pun area batu pahat. Boleh share contact number kontraktor di emel sy: mimi_dalina@gapps.kptm.edu.my.

Saidah Johari said...

Salam sis..cntiknye plaster syiling tu.bole mnx contact number contractor sis?email sy seqda@yahoo.com
Thankyouinadvance

Hamizah Othman said...

Tlg bg no kontraktornya blh?amy_2720@yahoo.com tq ye

Zainal said...

Salam...
saya baru pas reno rumah saya... area melaka... rumah semi d single storey.. 30x48 build up... 40x85 total keluasan...
Nak share pengalaman.. scope reno : cornice utk ruang tamu n dry kitchen, kitchen cabinet plus tall unit for dry kitchen (agak luas), kitchen top for wet kitchen, wiring plus installation termasuk auto gate wiring, tv panel, tv hanging kabinet, grill utk satu rumah, tambah tembok batu kat wet kitchen plus pintu besi... saya survey 5 contractors... quotation average rm40k.. but finally saya jumpa ah keong... quotation dia cuma rm27k... rumah saya dh 80% complete.. keje kemas... contractor dia pun sume jenis tua2 n experience... ramai gak teman ofis saya dh start mintak quotation dari dia... rasa nak share cuz price dia sgt bagus plus keje pun kemas... if nak more detail, bley pm saya... 0165444303...saya bley share skali pix umah saya :)

Zainal said...

Salam...
saya baru pas reno rumah saya... area melaka... rumah semi d single storey.. 30x48 build up... 40x85 total keluasan...
Nak share pengalaman.. scope reno : cornice utk ruang tamu n dry kitchen, kitchen cabinet plus tall unit for dry kitchen (agak luas), kitchen top for wet kitchen, wiring plus installation termasuk auto gate wiring, tv panel, tv hanging kabinet, grill utk satu rumah, tambah tembok batu kat wet kitchen plus pintu besi... saya survey 5 contractors... quotation average rm40k.. but finally saya jumpa ah keong... quotation dia cuma rm27k... rumah saya dh 80% complete.. keje kemas... contractor dia pun sume jenis tua2 n experience... ramai gak teman ofis saya dh start mintak quotation dari dia... rasa nak share cuz price dia sgt bagus plus keje pun kemas... if nak more detail, bley pm saya... 0165444303...saya bley share skali pix umah saya :)

Imah said...

Puan.. Emel sy no.kontraktor hasmezi@gmail.com. terima kasih puan.

Imah said...

Puan.. Emel sy no.kontraktor hasmezi@gmail.com. terima kasih puan.

Danial Hakimi said...

minta email no kontraktor plaster siling ni...danialhakimi09@gmail.com

Danial Hakimi said...

minta email no kontraktor plaster siling ni...danialhakimi09@gmail.com

ida.za said...

Bole emelkan ke saya no tel kontraktor bp tu? miss.ida.za@gmail.com terimakasih

haryani zainal said...

salam..blh sy dptkn no kontraktor plaster ceiling tu..terima kasih puan
quinb_18@yahoo.com

Puan Huda said...

Assalam,sis..boleh email kn no kontraktor tue..nie email sy huda_samad@yahoo.com

Mas said...

salam,
sis boleh emailkan kpd saya, maslinamahat@hotmail.com

Unknown said...

Salam...tolong emel kan no kontraktor.. atgm22@gmail.com

Post a Comment

 

My 'xCLuSiVeLy XpREsSiNg' Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea