Friday, March 22, 2013

Khasiat Epal hijau

XpReSsEd bY Hayatie Hashim at 12:24 AM

Antara menu wajib kami setiap pagi. Dah 2 bulan lebih dah mengamalkan minum jus epal hijau setiap pagi. Setiap hari 2 biji (2 org yg minum kan hehe) sebulan 60 biji stok epal hijau wajib ado kat rumah huhu. Sekarang epal hijau mahal skit kat kedai buah, 7 biji RM10. Saya jarang beli di carefour sebab kecik2 je epalnya.

Berikut ialah kelebihan dan khasiat epal hijau yang perlu kita ketahui:
1. Membantu mencegah pembinaan kolesterol dalam dinding salur darah.
2. Mengurangkan risiko penyakit jantung.
3. Membantu kesihatan membran paru-paru.
4. Membantu kesihatan tulang dengan menambah bahan kimia (boron) pada mineral tulang.
5. Membantu kesihatan sistem kardiovaskular dengan mengekalkan tahap kolesterol darah.
6. Membantu mengekalkan berat badan.
7. Mengurangkan tekanan penyakit asma.
8. Mengurangkan risiko barah.
9. Adalah digalakkan untuk memakan epal bersama dengan kulitnya kerana sebahagian kandungan vitamin C terletak di bawah kulitnya.
10. Untuk mereka yang mempunyai masalah sembelit atau sistem penghadaman, kisarkan epal hijau dengan saleri dan minum setiap pagi sebelum sarapan. Amalan ini dapat membersihkan saluran usus serta membuang toksid dengan pantas menerusi sistem pencernaan. Zat masam epal hijau sememangnya merupakan pembersih tubuh yang sangat baik.
11. Untuk kesegaran kulit wajah pula, potong epal hijau dan rendamkan seketika dalam air batu selama 5 minit. Kemudian letakkan hirisan epal hijau tersebut di atas muka dan biarkan selama 15 minit. Pasti anda dapat rasakan kesegarannya dan jika diamalkan selalu boleh melicinkan kulit muka.

Info: Google search

Saya sangat setuju dengan point no.6. Saya selalu minum jus ni dekat2 nak waktu lunch. Biasanya lepas minum selera nak makan tu akan kurang sedikit.


Berat terkini...
posted from Bloggeroid

0 comments:

Post a Comment

 

My 'xCLuSiVeLy XpREsSiNg' Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea