Wednesday, February 20, 2013

Cuci kereta

XpReSsEd bY Hayatie Hashim at 1:45 AM
Angin juga bila dah taip panjang2 bila publish failed terus hilang je gitu..grrr. Hari ini hari berangin sedunia lah. Kol 11am saya pergi ke tempat cuci kereta yg dekat dgn taman saya. Selalu lalu lalang tapi tak pernah cuci pun. Tempat macam organize siap tempat cashier dan tempat menunggu dalam bilik aircond. Ca-ya-nun-alip la punya..

Saya bajet sempatla siap kot sebelum kul 12pm sebab tgok dpn saya tinggal satu kereta je nak cuci. Pekerja pun ramai, lebih kurang 10 orang ada gak. Tapi ramai je dpt diharap buat keje LEMBABBBB NM...Sorg cuci n sabun satu kete..sorg lagi spray2 sabun kat tayar kasi tanggal minyak..sorang lagi terhegeh2 cuci tayar je.

Yang lagi buat saya angin tiba2 ada sebiji vellfire sampai belakang sy pastu ca-ya-nun-alip tu ckp apa tah kat budak tu terus depa sabun kete vellfire. HOiiii saya dah mendidih je. Jam dah pukul 11.20am..baru tayar kereta sy je bersih.

Tempat jam 11.45 saya terus mintak kunci dan sound ca ya nun alip tu..lambat la u all cuci..itu kereta hitam dtg lambat u kasi cuci dulu..pot pet2..sib baik dia kata sorry dan tolong reversekan kereta saya.

Lepas ambik azri sy gi tempat saya selalu cuci. Kat sini cepat skit sebab dia guna sistem cuci kereta automatik smart cyclone. Even 10 kereta berderet pun memabg dalam 20 min juga dah setel (kalau tak vakum). Tapi jauh skit..kat parit bilal.


Masuk2 je 5-6org dah sedia kat tempat cuci..depa tembak je sabun pastu 4 org terus lap kiri dan kanan serentak..pastu terus drive dalam smart cyclone. Make sure tayar kanan masuk dalam lorong tu. Tunggu signal bangla yg jaga komputer tu. Pastu terus N kan gear dan jgn tekan brek. Benda tu akan ke gerakkan kete terus sampai depan.

Lepas lampu kat depan tukar hijau terus drive masuk tempat pengeringan. Yang ni manual je. Tapi cepat ada 4 orang gak sekali hadap. Kiri kanan dan tayar. Lepas dah siap terus byr kat tingkap dan jalan. Cuma kalau nak vakum kena masuk port lain dan kena turun lah.


Satu je yang sy tak suka kat sini. Pekerja yang tak faham bahasa bila kita taknak polish..taknaklah..dia terus gak tanya kita dari 200 turun 150..pastu 100 satu layer polish la bla2..pastu 80 je ni wax..boleh bersih juga bla blam hoi ko ingt aku tak tahu ke..apekejadahnya ko wax kalau ko tak polish dulu..saje nak pau duit org bayar lagi banyak...misinya..

Dah kata takda duit pun boleh jawap sini visa master debit pun boleh pakai. Saya diam je sambil marahkan azri yg lari2 dgn izzet. Itupun dia dok ngadap tanya boleh kaa kak bulehh? Saya terus jawab (high pith)..saya kata saya takmau..takmau la..kalau u buat pun saya takda duit mau bayar..mau pkai apa..takda guna juga. Terus myanmar sambung siapkan keje dia tak tanya lagi dah. Agaknya tengok muka sy dah lain kot. Dulu pun sama gak gini tapi org lain..boring btul dah lah tgh panas hati dgn car wash mula2 tadi..

#nak cuci kereta dgn tenang pun susah..

posted from Bloggeroid

0 comments:

Post a Comment

 

My 'xCLuSiVeLy XpREsSiNg' Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea