Monday, May 28, 2012

Mengaji Mukadam

XpReSsEd bY Hayatie Hashim at 6:35 PM

Sudah 4 hari azri mula belajar mengaji mukadam setiap kali selepas solat maghrib mulai dari jumaat yang lepas. Sepanjang 4 hari tu pun dah pelbagai ragam setiap kali proses itu. Ada kalanya sekejap je belajar tak sampai 5 minit pun, adakala baca sekali je pastu dia taknak dah, kadang-kadang dia terus selak-selak muka surat yang seterusnya tanya itu dan ini. Memang kena SABAR betul kalau nak jadi cikgu dirumah ni..huhu!

Walau apa pun reaksinya, objektif sebenar saya adalah untuk membiasakanya proses pembelajaran begini supaya dengan memperkenalkannya suatu hari nanti dia akan kenal dan boleh menguasainya, chewahh! So takpalah kalau sekejap ke, tak mahu ke yang penting jangan PAKSA!

Jom layan gambar kali pertama azri belajar mengaji (pertama kali ni memang teruja skit dia, hehe!)...

Adik pun jadi pemerhati dengan penuh sabar untuk 2 minit pertama, hihi! Sorang-satu saya bagi rehal cuma mukadam je takda extra dua. Tu yang saya substitute dengan buku warna2 untuk izzet, tapi macam tak berkesan je teknik tu..huhu!


Adik pun tunjuk sama dengan lidi tu macam abang :)

 "Yeahh, saya dah mula rimas, masa untuk 'beraksi' ni"

 "Yaaaaa, saya sudah tidak tahan lagi, saya mahu terkamm, aum-aumm!"

 Alhamdulillah, satu permulaan semoga saya terus sabar untuk mengajarnya selain daripada belajar yang lain-lain. Ohh lama dah tak buat aktiviti homeschool, ada lah sekali dua tapi tak sempat-sempat upload lagi..huhu!


3 comments:

Cik Puan Nurul said...

aummmm terkam izzet hahahah geramnyaaa menengok lama tak jumpa izzet..hai nampaknya tunggu sambutan hari susu ibu nnt leh jumpa kot..PKS minggu ni tak dapat gik lagi sbb acik ada family day wajib berkumpul semua sanak saudara kaum kerabat segala.

mummY daniSha said...

alhamdulillah..memang ini yg terbaik utk anak2 kan..diajar ttg kalam ALLAh =)

Hayatie said...

CPN: Alaa lagi..huhu

mummy danisha: Mudah-mudahan berterusan hendaknya, Amin! :)

Post a Comment

 

My 'xCLuSiVeLy XpREsSiNg' Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea