Tuesday, December 27, 2011

Kek Marble

XpReSsEd bY Hayatie Hashim at 8:44 AM
Aktiviti 'bakar-membakar' lagi. Baru nak buat entri sedangkan keknya dah selamat masuk perut pun, hihi!. Kelmarin saya buat kek Marble pula. Kali kedua saya buat kek ini. Pertama kali dulu tahun 2007 tak salah, fuh lamanya! Tapi dah lupa la bahan-bahanya. Resepi kali ini saya ambil dari blog ini.
Bahan-bahannya:
240 g unsalted butter
10 g ovallate
4 biji telur gred A
220 g gula halus
240 g tepung gandum
1/2 camca teh baking powder (digaul rata dan diayak)
60 ml susu segar
1 camca teh esev vanilla
20 g serbuk koko
20 ml air suam
Secubit garam (tak perlu garam jika guna "salted butter)

Cara membuatnya:
Putar mentega dan ovallate hingga rata, masukkan gula halus dan putar hingga putih, masukkan telur satu persatu sambil terus memutar hingga kembang.

Masukkan tepung sedikit demi sedikit berselang seli dengan susu segar hingga habis dan esen vanilla.

Bahagi adunan kepada 2 bahagian, satu dibiarkan kosong dan satu lagi dimasukkan serbuk koko dan air suam, gaul rata.Letakkan adunan kosong berselang seli dengan adunan koko. Saya pula terlebih bahagikan adunan koko tu yang nampak koko lagi banyak je, huhu!

Kemudian saya guna belakang susu je untuk putar tapi saya putar pun sedikit je nampak seperti corak tu tidak berserak sangat, patunya buat beberapa pusingan lagi. Bakar 50 - 60 minit, sehingga masak, ikut pada kecanggihan oven masing-masing :)

**Cuma saya rasa kalau tak letak ovallate tu pun ok kot. Sebab saya rasa kek marble saya macam rasa 'semacam' pula. 'Semacam-semacam' pun habis juga, hahah! Maksud semacam tu lebih merujuk kepada tindak balas bahan yang digunakan itu lah. Contoh, kalau kita terlebih letak soda bikabonat tu kan rasa cam kelat-kelat je biskut/kek tu kan.

2 comments:

Ila said...

rajin betul ko buat aktiviti masak memasak kan

Jom Singgah Baca : Wordless Wednesday #6 | Kalau Berani Samanlah!

Hayatie said...

Ila: masak-memasak, aku kurenggg! Tapi bakar-membakar aku suke, hihi!

Post a Comment

 

My 'xCLuSiVeLy XpREsSiNg' Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea