Thursday, March 10, 2011

Cicak Mahal

XpReSsEd bY Hayatie Hashim at 9:00 AM
Sekarang orang heboh nak cari cicak tekek ni. Kalian tahu tak seekor cicak tekek ini boleh mencecah sehingga puluhan ribu ringgit. Mula-mula saya tahu dari encik suami di BP, katanya orang kat sana sibuk-sibuk masuk hutan nak cari cicak tekek ni sebab harga permintaan yang tinggi.


Saya macam tak percaya, saya pun search lah pasal cicak ini. Ohh, memang betul, sedang hangat diperkatakan rupanya. Bahagian-bahagian organ cicak ini dikatakan dapat mengubati virus HIV dan bermacam-macam penyakit yang lain. Kalian search lah 'tokek' atau 'tekek kalau nak tahu apa sebabnya orang dok cari cicak ini. Atau dalam bahasa saintifiknya dipanggil Tokay Gecko.

Apa yang saya jumpa mengenai harga pasaran cicak ini di blog ini, harga seekor cicak ini adalah seperti berikut:

The typical current prices for Tokay geckos are as follows:

300 grams - 399 grams = RM25,000 - RM35,000
400 grams - 499 grams = RM80,000 - RM120,000
500 grams - 599 grams = RM200,000 - RM400,000
600 grams - 799 grams = RM500,000 - RM700,000
800 grams - 999 grams = RM800,000 - RM980,000
Above 1000 grams approximately RM1 million.


Gila, dah macam nak beli rumah pun ada. Dalam tuh ada juga yang boleh buat lawak pasal cicak tekek ini. Lawak plak lagu cicak tekek ini. Jom layann! hihi!

1 comments:

Rose Khadijah said...

eee...geli r kak..
hmm meremang remang segala bulu ei tgk cicak nih..
eeee...

Post a Comment

 

My 'xCLuSiVeLy XpREsSiNg' Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea