Tuesday, August 17, 2010

Cucur Kurma

XpReSsEd bY Hayatie Hashim at 6:31 AM
Jika dibulan puasa kurma harus jadi juadah wajib ada. Tapi saya mudah jemu kalau hari-hari hadap bentuk yang sama. Jadi, setiap kali puasa saya buat kurma ni jadi cucur pula selain dari buat jus, tapi jarang lah saya buat jus kurma, sebab kurang minat. Kalau kurma semata, maksimum yang saya boleh telan adalah 3-4 biji sahaja. Tapi kalau dah buat cucur, lebih dari 5 biji pun boleh layan lagi, hihi! Mungkin ada yang pernah buat, saje je nak share jugak!


Senang je nak buatnya, mula-mula kurma dibuang bijinya dahulu. Bancuh tepung gandum tadi bersama santan kelapa, berapa banyak santan nak letak terpulang lah kot. Kalau nak campur santan dan sedikit air pun boleh. Biasa saya campur dengan santan sahaja sampai ler bancuhan jadi cair, tak tambah air langsung. Atau bergantung lah berapa banyak santan yang ada, agak2 tak cair lagi tepung tu, tambah juga dengan air. Mak saya kata kalau tak letak santan, nanti dia keras. Jangan lupa la masukkan garam secukup rasa. Ala-ala macam nak buat cucur ikan bilis juga la ni.

Kemudian ambil sebiji-biji kurma itu dan celupkan kedalam bancuhan tepung tadi. Tapi pastikan bancuhan tadi tidak terlalu cair, supaya tepung boleh melekat dan membalut kurma itu. Kemudian goreng hingga warna kuning keemasan (ayat standard kalau dalam buku-buku resipi masakan, hehe)

Setelah siap digoreng bolehlah dihidangkan. Dalam kes saya, tiada pinggan kaca yang cantik-cantik. Semuanya terus masuk dalam bekas plastik yang bertutup, bila tak habis terus je tutup. Lagipun anak saya masih 'tidak boleh duduk diam'. Jenuh nak asyik nak pegang, tarik, tepis dan macam-macam lagi tangan dia tu.

10 comments:

qasehadam @ nurul said...

cam beh je sbb nmpak cam cempodak gureng..kalo tuko santan tu dgn telur ke ok ke..ala2 mcm wat pisang gureng tu.ank ku mesti suker kalo cucur2 nih..samala gureng ape2 buh lam bekas..senang ank jenis suke main 'masak2' semua mende dia nk main

Hayatie said...

nurul: acik tak bagi jaminan kalau santan tuka telur jadi ok ke ko..hehe cube la..tapi takut dia jadi ranggup, pastu dia serap minyak..cuba lah, klu jadi nnt, habaq mai yer!

Naimatul Hafizah Nor Rodin said...

tak pernah lagi buat cucur kurma. sedap agaknya,kan? mesti mencuba resepi ni. terima kasih kongsi resepi menarik dan simple ni... :)

mamaAliff @ salmi said...

sedapnyer..nnt nk try la...hihi..

nur said...

salam ramadhan!
mcm best jer resepi ni... thanks for sharing... dpt lg satu resepi baru :)

tEppEi@sharEna said...

good idea. ade sekotak buah kurma yg x bapenk besh. klu buat camnie mesti boleh habes =p

Hayatie said...

Kawan-kawan nnt kalau dah cuba jgn lupa tag acik habaq mai noo.. hehe!

mummy-aulia' said...

ohooo...begini rupanya yer..insyaAllah, akan dicuba-test pada petang ini..TQ

Iela Fazielah said...

WAH SEDAPNYER.... nak cubalah...

Hayatie said...

mummy-aulia@suhaili: cuba jgn tak cuba..

Iela: bagi tekak saya ni..sodap aje..hihi Sila lah cuba!

Post a Comment

 

My 'xCLuSiVeLy XpREsSiNg' Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea