Tuesday, February 9, 2010

Botol & SSC in action

XpReSsEd bY Hayatie Hashim at 8:46 AM
Apo nak jadi ni yatie, nowadays boleh dikira berapa kali saya sterile kan botol-botol saya, ish-ish! Sebabnya kemalasan dan kesibukan melanda, haha! Kali ni saya cuma sempat rebus botol-botol sebulan sekali sahaja, wakaka! Hah tu la, beli sterilizer kan senang, huhu! Tapi sebab saya 'rajin' tu yang saya suka rebus je botol-botol itu agar duit untuk beli sterilizer itu saya boleh gunakan untuk benda lain..whoopss

Botol-botol saya banyak tau kalians. Saya suka rebus kat air panas sebabnya, nanti bila botol-botol tu dah kering, tiadalah baru yang kurang enak. Kenapa saya tak guna pil sterilizer, sebab kadang-kadang saya kurang selesa dengan bau pil yang melekat, walaupun anak saya hokeh je. Lagi satu kalau guna sterilizer bila tahun saya nak habis sterile daa, dengan botol2 yang melambak itu.

Beginilah gayanya, setiap kali saya merebus. Apabila air itu sudah mendidih, saya kecikkan apinya atau tutup terus (bergantung kepada berapa banyak botol saya pada hari itu, kalau banyak, saya kecilkan apinya sahaja). Lepas tu saya rendamkan botol-botol itu selama 3-4 minit sahaja.


Tadaa..dah siap. Ibu saya selalu kata, buat apa lah banyak-banyak botol ni, membazir je, beli cukup-cukuplah, pas guna basuh semula dan guna lagi, katanya. Owh, saya tidak mampu begitu kerana bila botol sedikit, kerja saya jadi lagi banyak dan akan kurang melancarkan proses pengepaman saya (Saiko-saiko). Bila botol banyak, kuranglah kerja-kerja mencuci botol saya dalam satu hari (kadang-kadang hingga ke dua hari nya, wakaka, ish-ish yatie ni)



Sesudah itu, kami sekeluarga bersiar-siar setelah en. husby pulang dari perantaun untuk mengetest gadjet baru itu (pantass & tuntass). See, tiada alasan lagi untuk mengendong anak. Ayah suka, ibu pun setuju, haha!

"Bob the builder..can we fix it, bob the builder..yes we can"........

Takmau-takmau, keluarkan saya abah..huwaaaa... Aiyo baru nak ajar azri main benda-benda alah ni, baru benda tu bergerak dia dah meraung nak kuar, aiyoo tak macho lah anak ibu ni, huhu!


5 comments:

asmaa said...

banyak sungguh botol-2 tie ye...
skrg saya guna 6 botol shj :)
sblm nie simpan susu dlm bekas dadih,jadi bekas tu yg menimbun-nimbun dlm beg plastik...

fiza said...

Byknya botol ☺☺☺

Tha, ku berkenan ah dgn SSC mu nih (^_^)

Ely Hasrul said...

bagus tie, jimat duit ko xyah masuk syiling kat mesin tuh hehehhe..

MuzZz said...

Salam Kenal..
Best..best..saya pun banyak gak botol..sampai mak cakap macam nak jual..ni baru anak sorang..akak yang anak 3 pun botol sket je..huhu...

Hayatie said...

asmaa: malas nak basuh punya hal..haha

fiza: wah..berkenan kah, apalagass..moh tangkap satu..

ely: haha, betul juga kan

MuzZz: kalau orang yang memerah ni sure botol mesti lebih, tak tak seperti daku ni tak terhover..hehe

Post a Comment

 

My 'xCLuSiVeLy XpREsSiNg' Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea